Thursday, February 3, 2011

oh DiRiku!!!!!

MAYA aJak Aku Ngan Adik Adik Yg Lain Main Scrabble...aku plak "malaslah!!!! maya : ko ni..jom lah...aku : OK lah.....so main lah sambil berkerut dahi pikir perkataan yg nak buat!dengan susun ngan elok2x huruf2x tu atas papan scrabble ngan penuh khusyuk n aku dgn bersungguh2x binalah perkataan yg boleh aku pikirkan(huhuhu..macam payah tul MAIN ni..) Along "ko ni..relaxlah..kita nak main jer..bukan pertandingan pun..orang nak main coz nak hepi..yg ko beratkan kepala naper plak..ko ni macam dlm cerita ,monk tue lah..aku ni...hmmmm...itu mmg lah aku :) bila pikir pikir aku ni dari dulu camtu..so aku plak tgklah synopsis monk and jumpa perkataan intensified obsessive-compulsive disorder

 APA TU intensified obsessive-compulsive disorder ????? so aku pun cari lah apa benda alah ni??? ****Obsessive–compulsive disorder (OCD) is an anxiety disorder characterized by intrusive thoughts that produce uneasiness, apprehension, fear, or worry, by repetitive behaviors aimed at reducing anxiety, or by a combination of such thoughts (obsessions) and behaviors (compulsions). Symptoms may include repetitive handwashing; extensive hoarding; preoccupation with sexual or aggressive impulses, or with particular religious beliefs; aversion to odd numbers; and nervous habits, such as opening a door and closing it a certain number of times before one enters or leaves a room. These symptoms can be alienating and time-consuming, and often cause severe emotional and financial distress. The acts of those who have OCD may appear paranoid and come across to others as psychotic. However, OCD sufferers generally recognize their thoughts and subsequent actions as irrational, and they may become further distressed by this realization....


hmmmmm....ok lah tgk bahasa melayu punya artikel plak>; apa tu GANGGUAN OBSESIF KOMPULSIF ni?baca baca artikel terjumpa ni :

"Ramai orang tidak faham mengapa mereka selalu cemas, waswas, tertekan dan murung, cepat marah, mudah tersinggung serta hilang keyakinan diri. Mereka juga kerap berasa takut, malu dan menganggap diri tidak berguna.

Apabila waswas, seseorang itu akan melakukan perkara sama berulang kali, namun masih berasa tidak puas hati. Contohnya ialah mencuci tangan berulang kali sehingga kulit terasa pedih kerana membayangkan tangannya masih kotor, atau mengambil wuduk berkali-kali tetapi masih terasa air sembahyangnya tidak rata.


Perkara yang disenaraikan di atas adalah sebahagian daripada gejala gangguan obsesif kompulsif (obsessive-compulsive disorder - OCD) iaitu antara penyakit mental dan perlu rawatan segera. Bagaimanapun, walaupun anda ada gejala yang disebut di atas, tidak bermakna anda menghadapi masalah OCD ...OK..OK kalo nak tau dengan details tgk kat link ni http://www.sihatselalu.com.my/2009/06/gangguan-obsesif-kompulsif.html....
 
 
 
bila pikir pikir mungkin aku ni ada skit skit symptom dia but skrg aku berusaha nak control diri aku so that aku tak lah parah...byk jer sbnrnya yg aku nak kaji diri aku sendiri so that aku bleh overcome smua bnda yg buat aku bersikap NEGATIF!!!! 
 
Oh DIRIKU!!!!! berubahlah ke arah yg lagi baik..so apa yg boleh ubah aku..hanyalah aku dan aku bergantung pada doaku pada DIA...so diriku cayok2x :)





No comments:

Post a Comment